Der kan være mange grunde til barnets særlige udfordringer
Barnet kan også senere i livet komme i situationer, hvor oplevelser minder det om det oprindelige traume, hvor følelserne fra traumet så reaktiveres og yderligere forstyrrer barnets trivsel og udvikling (ref 5).
Undersøgelser har vist, at blandt børn, som har været indlagt på en intensivafdeling, udviser omkring 25% af dem negative psykologiske følger som direkte konsekvens af indlæggel-sen (ref 1). Dette understreger behovet for at anerkende den traumatiske betydning en for tidlig fødsel og et hospitalsforløb kan have på det lille barn.
Forskning har dog vist, at ved at barnet får den rette støtte under og efter traumatiske oplevelser, så kan de rustes til at klare selv meget svære ting (ref 1,7). Alt håb er altså ikke ude, idet ens barn starter livet på en svær og traumatisk måde, men det er af afgørende betydning, at barnet støttes.
- Thormann, I. og Poulsen, I. (2013), Hans Reitzels Forlag
- Margolin, G. and Vickerman, K.A. (2007), Professional Psychology: Research and Practice, Vol 38(6), 613-619
- Vickerman, K.A. and Margolin, G. (2007), Professional Psychology: Research and Practice, Vol 38(6), 620-628
- Chu, A.T. and Lieberman, A.F. (2010), Annual Review of Clinical Psychology, 6, 469-94
- Punoos, R.S. et al. (1999), Biological Psychiatry, 46 (11), 1542-54
- Elklit, A. og Gudmundsdóttir, D. (2006), Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Tidsskrift for Pædagogisk Psykologi – Blå serie, Nr.B29
- Jørgensen, P.S. (1993), Det tværministerielle Børneudvalg, Socialministeriet
